Varför mängdvecka och lugna distanspass?

Hej! 

Då är veckans sista pass genomfört och jag kan sammanfatta en riktgt bra vecka. Fokus den här veckan har varit mängdträning. 

Under långpassen kör jag i ett ”Snacktempo” där jag är ute 2-5 timmar. Pulsmässigt ligger jag mellan 60-75 % av min maximala hjärtfrekvens (50-80 slag under maxpuls). Framför allt tränas den lokala kapaciteten när man kör lugnt och länge. Effekterna av lugna långpass är ökad mitokondrievolym, ökad enzymaktivitet, ökat antal kapillärer, ökad förmåga att utnyttja fett som bränsle och därmed spara på glykogenet och få sänkt mjölksyrabildning för samma arbete. Det ökar även förmågan till snabb återhämtning. Skelett, leder och senor stärks för att klara långvariga belastningar. Precis vad jag behöver utveckla som långloppsåkare där tävlingstiden är mellan 1:30h till 5h.

Så här har min vecka sett ut:

  • Måndag: Stakning 3:20h + Trx styrka
  • Tisdag: A3 tröskel löpband 2*30 min backe( 10% lutning och 10 km/h) + 20 min (15%lutning och 8km/h)
  • Onsdag: A1 Stakning 5h
  • Torsdag:A1 LVG med Jesper Nyström och Simon Andersson 4h+ 1h löpning.
  • Fredag: Fm: A1 Myrlöpning med stavar 3:10h. Em: A1 stakning 2:05h runt Högbo med Robert E med impulser på slutet.
  • Lördag: Fm: A1 Kajak med Malin 2h, testade även på SUP. Riktigt kul! Em: A1 Löpning 2:30h Grönsbergsrundan med Adreas Gröning plus skarv.
  • Söndag: Vila

Totalt: cirka 26h

Bilder från veckan:

Simon och Jesper matchar självklart varandra när de cyklar 😎

Premiär för mig på ”väggenrundan”, fin tur! Dock ingen väggning.. 🙁

Stakning..

Myrlöpning med podd i öronen.

 

Löpning med Andreas Gröning i Säs.


En tuff vecka men utan hög belastning på hjärtat. Årets hitintills tuffaste träningsvecka rent mängdmässigt. Nu väntar två sköna vilodagar i sommarstugan 🙂 Imorgon ska jag följa med Malin till Vansbro.

Ha en trevlig helg! / Micke